Novinka

Oliver Kahn: Strategický radar musí byť neustále zapnutý

29/09/2020

 

V rozhovore pre časopis FC Bayern Basketbal hovorí Oliver Kahn, člen predstavenstva FC Bayern München AG a vymenovaný generálny riaditeľ, po prvýkrát podrobne o svojich osobných predstavách o riadení úradujúceho víťaza Ligy majstrov a jeho myšlienkach na model obchodného futbalu v časoch pandémie koronavírusu.

 

Prinášame voľný preklad rozhovoru.

 

Pán Kahn, vo funkcii ste od januára 2020. Čo na vás odvtedy urobilo najväčší dojem, čo vás tiež možno prekvapilo?
Oliver Kahn: „S profesionálnym futbalom som prestal v roku 2008 a potom som postupne prešiel do podnikateľského sveta. Spoluzakladal som spoločnosti, ktoré pochádzajú z digitálneho sveta. Hierarchie tam nehrajú až takú veľkú rolu. Naproti tomu je FC Bayern veľmi hierarchický. Spočiatku som si na to musel trochu zvyknúť. To, čo ma na tomto špeciálnom klube vždy zaujímalo, bol prísny pocit úspechu, aký si v iných kluboch nevšimnete. Táto kultúra je obrovským rozlišovacím faktorom. Energiu a silu tu môžete cítiť každý deň. Po víťazstve tripl v roku 2013 sa asociácia rýchlo rozrástla z približne 500 na viac ako 1 000 zamestnancov. To je skutočne pôsobivé.“

 

Ako si organizujete deň?
Oliver Kahn: „Som veľkým fanúšikom digitálnych technológií. V spoločnosti Trello už dlhšiu dobu používam nástroj, pomocou ktorého môžem výrazne zvýšiť tímovú a osobnú efektivitu. Pomocou tohto programu si ľahko zariadim nabitý program ako aj dnes.“

 

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu?
Oliver Kahn: „Som niekto, kto by sa chcel ďalej rozvíjať. Veľa podnetov a inšpirácie dostávam z najrôznejších online kurzov. Harvard alebo Stanford University ponúkajú rozsiahle kurzy a programy v tejto oblasti. Výhodou anglického jazyka je, že mnoho vecí sa dá často vysvetliť jednoduchšie a jasnejšie. V nemčine sú niektoré témy vysvetlené podrobnejšie. Tiež rád čítam knihy a veľa cestujem za prácou. V uplynulom roku som navštívil rôzne miesta, napríklad Čínu, Blízky východ, Thajsko a USA. Tam som nazbieral veľa nových dojmov.“

 

Máte mentora?
Oliver Kahn: „Nemám jedného špeciálneho mentora. Snažím sa získať spätnú väzbu a rady od ľudí z rôznych oblastí. S Herbertom Hainerom, Uli Hoeneßom a Karl-Heinzom Rummeniggeom mám pre mňa v FC Bayern niekoľko skúsených kontaktov.“

 

Aké sú ústredné problémy, ktoré v súčasnosti hýbu združením?
Oliver Kahn: „Ústrednou otázkou je samozrejme otázka, ako súčasná kríza ovplyvní a zmení futbalové podnikanie v budúcnosti. Najdôležitejšou otázkou v súčasnosti je, kedy bude možné opäť hrať s divákmi. Existujú tu prístupy, ktoré za predpokladu, že sa pandémia koronavírusu bude naďalej normalizovať, zabezpečia postupné zvyšovanie počtu divákov. Kríza odhalila, aký zraniteľný je model obchodovania s futbalom. Nasýtenie klasických zdrojov príjmu klubov súčasným zvyšovaním platov vedie z dlhodobého hľadiska do slepej uličky. Možné možnosti riešenia futbalovej súťaže, ktorá sa nám vymkla spod kontroly, sú doložky o pandémii a predovšetkým vynútiteľné nariadenia o finančnej fair-play, ktoré sa vzťahujú na všetky kluby.“

 

Aké vedenie ste si v združení našli?
Oliver Kahn: „Našiel som spoločnosť, ktorú veľmi formovali Uli Hoeneß a Karl-Heinz Rummenigge a to samozrejme zahŕňa aj štruktúry a riadenie.“

 

Existujú nejaké body, ktoré by sa mohli zmeniť?
Oliver Kahn: „Vedenie pre mňa znamená vytvorenie prostredia v ktorom môžu ľudia rozvinúť svoj potenciál naplno. Líder sa musí merať podľa toho, či sa mu darí robiť ľudí s ktorými pracuje dostatočne silnými na to, aby dosiahli svoje osobné a firemné ciele. V angličtine by sa dalo povedať „building others up“ s dôrazom na „others“. Pritom vždy zostávam otvorený a vyžadujem opačné názory a perspektívy, aby mohli vzniknúť kreatívne nápady.“

 

Existujú projekty, ktoré majú prioritu v prvom funkčnom roku?
Oliver Kahn: „V prvej polovici mojej práce v FC Bayern bolo mojou prioritou spoznávanie jednotlivých oblastí klubu. Tu som mohol získať cenné informácie a informácie o súčasnom stave združenia. Teraz ide o to hľadieť do budúcnosti a poskytnúť odpovede na priekopnícke strategické otázky. Musí nám byť jasné, že športový úspech uplynulého desaťročia nie je úspechom, ktorý musí byť zaručený a musí sa neustále rozvíjať. Náš základný potenciál nám umožňuje dosahovať špičkový výkon vo všetkých oblastiach. Či už s našimi zamestnancami, tímom, vzťahom s našimi fanúšikmi a našimi partnermi, chceme pokračovať v nastavovaní štandardov v týchto oblastiach. Okrem športového a ekonomického úspechu FC Bayern sa od nás ešte viac očakáva sociálne nasadenie a udržateľné opatrenia. Úlohou nadchádzajúcich mesiacov bude zmysluplné prepojenie týchto oblastí.“

 

Ako dlho trvá takýto proces?
Oliver Kahn: „Pretože žijeme v dobe neustále sa zrýchľujúcich zmien, strategický proces sa nikdy nemôže skončiť. Silné stránky, ktoré dnes mám, môžu byť zajtra zastarané. Nové technológie a digitálna transformácia ponúkajú veľké príležitosti a môžu masívne zmeniť celé odvetvia. Tomu sa musíme prispôsobiť aj vo futbale. To znamená, že „strategický radar“ musí byť neustále zapnutý. Viem si dobre predstaviť, že futbal sa v najbližších rokoch výrazne zmení. Napríklad mladšie generácie sledujú futbal veľmi odlišne a majú iné očakávania, ako sú zvyknuté staršie ročníky. Ak ich nechceme stratiť, musíme vytvoriť digitálne ekosystémy, ktoré v budúcnosti umožnia individuálne reagovať na každého fanúšika.“

 

Aké špeciálne schopnosti by ste chceli priniesť do FC Bayern?
Oliver Kahn: „Vďaka tomu, že som bol aktívnym hráčom Bayernu Mníchov a svojimi podnikateľskými skúsenosťami z posledných rokov, dokážem spojiť obchodné aspekty klubu s tradičnými futbalovými hodnotami. Povedal by som, že som veľmi strategický človek, ktorý pri podnikaní dodržiava určitý plán. Je pre mňa dôležité, aby som zostal verný svojim hodnotám ako sú otvorenosť, tolerancia a integrita a motivoval ostatných, aby podávali najlepšie výkony.“

 

Po kariére by ste si mysleli, že budete opäť pôsobiť na inej pozícii v FC Bayern?
Oliver Kahn: „Nejako to bolo vždy jasné. Po skončení svojej kariéry som bol stále v kontakte s ľuďmi zapojenými do združenia, ako sú Uli Hoeneß a Karl-Heinz Rummenigge. S Bayernom som nikdy nestratil kontakt, ani keď som pracoval ako odborník pre ZDF. Vďaka tomu som nikdy nestratil prehľad o futbale. V určitom okamihu som zodpovedným povedal, že ak dostanú nápad získať ma späť, bude výhodou, ak mi to včas oznámia, pretože nie som človek, ktorý by rád skočil do úlohy ad hoc. Fáza, v ktorej sa teraz nachádzam, mi dáva príležitosť sa pevne pripraviť na úlohu a s tým spojenú zodpovednosť.“

 

Ktoré prvky sú pre vás dôležité v kontexte tímového alebo personálneho riadenia vo vedení?
Oliver Kahn: „Lídri musia ľudí inšpirovať a motivovať k dosahovaniu cieľov. Aby som to dosiahol, musím zainteresovaným ľuďom objasniť, že všetci sú súčasťou širšieho obrazu a že významne prispievajú k dosiahnutiu cieľov. To je pre mňa skutočné ocenenie. Bez ohľadu na hierarchie môže každý prispieť vo svojej oblasti k tomu, že FC Bayern je taký úspešný. Oceňujem tiež inteligentnú komunikáciu a kultúru spätnej väzby, ktorá umožňuje ďalší rozvoj.“

 

Práve teraz sa veľa hovorí o rozmanitosti. Existuje recept na úspech spojenia zamestnancov? Existuje pre vás ideálny tím?
Oliver Kahn: „Zostavenie ideálneho tímu sa stalo čiastočne skutočnou vedou a rozmanitosť je toho faktorom. Ako bývalý športovec som sa dozvedel, aké úspešné sú tímy, ktoré sa vyznačujú svojou kultúrnou rozmanitosťou. Rozmanitosť vytvára nové perspektívy, ktoré vedú k tvorivým riešeniam.“

 

Ako dôležití sú zamestnanci ako ambasádori značiek? A aké dôležité je to zviditeľniť?
Oliver Kahn: „Každý zamestnanec FC Bayern Mníchov je veľvyslancom značky a stojí za hodnotami klubu. Je dôležité demonštrovať tieto hodnoty, žiť ich a preniesť ich do vonkajšieho sveta.“

 

Čo sa môžete naučiť od mladších zamestnancov?
Oliver Kahn: „Každý deň sa učím nové veci. Uvedomujem si, že jasné hodnoty zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Na interných workshopoch so zamestnancami FC Bayern opakovane prichádzala otázka: za čím si stojíme, za čím sme a akú pridanú hodnotu dávame spoločnosti. Samotný športový úspech už nestačí. Jasná orientácia a odovzdanie významu je kľúčovou otázkou pre všetky futbalové kluby.“

 

Čo je pre vás vytváranie sietí?
Oliver Kahn: „Sieť pre mňa znamená nadväzovanie a udržiavanie interných a externých kontaktov. Okrem sociálnej zložky poznávania zaujímavých ľudí zahŕňa vytváranie sietí vždy aj súčasť nadväzovania obchodných a pracovných vzťahov. Siete vás kontaktujú s ľuďmi, ktorí vám môžu poradiť alebo ktorí vám môžu otvoriť určité dvere. Dobré vytváranie sietí znamená nielen mať kontakty vo vašom vlastnom odbore, ale aj byť zmysluplne prepojený vo všetkých odvetviach.“

 

Prečo sú osobné vzťahy v športe také dôležité?
Oliver Kahn: „Východisko každého úspešného športového partnerstva začína dobrým vzťahom medzi ľuďmi. Ak je ľudský základ v poriadku, dá sa prekonať veľa problémov a výziev.“

 

foto: © www.fcbayern.com

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.